Ben je klaar om de deuren weer te openen?
Na een ontwrichtende periode met veel onzekerheid te hebben doorgemaakt, kunnen deze 10 tips voor heropening u helpen risico's in te schatten, de dagelijkse voortgang te meten en uw reinigings- en desinfectieprocessen te optimaliseren. Samenwerken als een team, focussen op een gemeenschappelijk doel en de taken die nodig zijn om uw deuren te openen verhogen ook de moraal van het personeel.
Onze deskundigen op het gebied van hygiëne, infectiepreventie en reinigingsoplossingen zijn er om te helpen bij de voorbereiding op de opening en om een veilige, gastvrije omgeving te creëren. Samen zullen we uw kwaliteit van dienstverlening, veiligheid en zorg naar een hoger niveau tillen met onze unieke technologieën. Wij zullen u bij elke stap begeleiden. Het is de kern van alles wat we doen - mensen elke dag beschermen en verzorgen.
10 Stappenplan checklist
1. Wat zijn mijn overheids- en sectorrichtlijnen?
De richtlijnen voor zowel SARS als SARS-CoV-2 zijn vooral gericht op de bescherming van besmette gebieden tegen actieve virussen. Zij zorgen ervoor dat personeel en bezoekers veilig een gebouw kunnen betreden om hun normale werk- of vrijetijdsbesteding te hervatten, net als vóór de pandemie.
Hieronder vindt u andere belangrijke en ondersteunende informatie en links naar plaatselijke CDC-instanties en -richtlijnen.
2. Wat zijn de nieuwste reiniging- en desinfectieprotocollen?
Diversey raadt aan om alle ruimtes intensief te reinigen en te desinfecteren, met extra nadruk op het desinfecteren van de veel aangeraakte contactpunten. Of u nu in de horeca of op een school werkt, een sportschool runt of eigenaar bent van een kantoor, wij hebben voor u sectorspecifieke richtlijnen voor heropening.
Download nu onze werkplannen met de richtlijnen voor heropening en wees goed voorbereid..
3. Wat zijn de vereiste PBM's?
- Zorg dat de vereiste Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM's) altijd aanwezig zijn binnen het bedrijf.
- Het personeel dient opgeleid te zijn voor het juiste gebruik van de PBM’s, zoals het correct dragen, gebruiken en de juiste manier van weggooien. Een goede handhygiëne is ook van essentieel belang, voor en na het gebruik van handschoenen.
- Doeltreffende handhygiëne is ook van vitaal belang, voor en na het gebruik van handschoenen.
- De medewerkers kunnen een of meer van de volgende items nodig hebben, afhankelijk van de situatie (manier van besmetting) die van belang is.;
- Wegwerphandschoenen
- Mondkapje
- Veiligheidsbril
- Schort
Ontdek welke PBM’s je nodig hebt voor de producten via het portaal voor veiligheidsinformatiebladen.
4. Zijn mijn medewerkers getraind in de nieuwste reinigings- en desinfectieprotocollen?
Stap 1: Reinigen van oppervlakken
Het reinigen moet op de gebruikelijke manier gebeuren, volgens de
normale reinigingsprocedures.
Houd er rekening mee dat de medewerkers op dit punt beschermd moet blijven, aangezien er nog steeds enig virusrisico in de faciliteit kan zijn.
Stap 2: Desinfecteren van veel aangeraakte contactpunten
Na reiniging om vuil te verwijderen (stap 1),
Desinfecteren met een desinfecterend middel dat doeltreffend is tegen coronavirussen.
5. Wat zijn de juiste en goedgekeurde desinfectieproducten?
Veel aangeraakte contactpunten moeten worden gereinigd als ze zichtbaar vuil zijn en regelmatig worden gedesinfecteerd met een geregistreerd desinfectiemiddel dat werkzaam is tegen (corona)virussen. Goedgekeurde producten van Diversey zijn Divosan ETHA-plus voor de oppervlakte desinfectie en Soft Care Des E voor de handhygiëne.
- Stel desinfectiemiddelen beschikbaar die iedereen kan gebruiken bij de ingang en op andere openbare plaatsen.
- Reinig en desinfecteer regelmatig alle openbare ruimten en reinig hulpmiddelen en machines meerdere malen per dag, of elk uur, afhankelijk van de drukte in de faciliteit.
Reinig en dood alle virussen, klik hier voor meer informatie
6. Wat zijn de juiste handhygiëne oplossingen?
Veiligheid begint met handhygiëne!
Op belangrijke momenten van de dag moeten mensen handhygiëne in acht nemen om de overdracht van ziekten op anderen te voorkomen.
1. Was de handen regelmatig met water en zeep.
2. Desinfecteer je handen met een handdesinfectiemiddel indien er geen water en zeep aanwezig is
3. Zorg ervoor dat iedereen een handdesinfectiemiddel kan gebruiken bij de ingang van de lobby en andere openbare ruimten.
Ontdek hier alles over handhygiëne oplossingen.
7. Waar moet ik aan denken om te zorgen voor een schone en veilige omgeving?
Om jouw bezoekers en medewerkers gerust te stellen is het van essentieel belang communicatieborden en -materiaal te plaatsen bij de bureaus en op mededelingenborden - deze moeten zich bevinden rond de receptie en werkruimten, vergaderzalen en in keuken- en restaurantruimten, op alle verdiepingen.
Biedt medewerkers producten aan om hun werkplekken om schoon te maken. Plaats desinfecterende doekjes, oppervlakte desinfectiemiddel, handdesinfectie zeep of gel op de werkplekken.
Wil je advies op maat? Dat kan met ons Diversey Shield programma, klik hier voor meer informatie
8. Hoe zorg ik ervoor dat mijn reinigingsdoseersystemen gereed zijn?
Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf klaar is voor heropening, is het van essentieel belang dat je controleert of de apparatuur in goede staat verkeert. Volg deze eenvoudige richtlijnen voor een veilige reiniging en voorbereiding.
Vergeet de reinigingsmiddelen niet:
- Controleer de houdbaarheidsdatum van de reinigingsmiddelen.
- Gooi oppervlaktereinigers die 2 jaar geleden zijn geopend weg.
- Gooi oplossingen weg die eerder ter plaatse zijn bereid uit concentraat. (Reinig de fles om het risico van microbiële groei te verminderen)
- Reinig de sproeiers van uw dispensers.
9. Heb ik voldoende reiniging- en desinfectieproducten?
- Zorg ervoor dat je op tijd beschikt over de juiste reinigings- en desinfectie materialen voor jouw bedrijf. Zoals bijvoorbeeld geregistreerde desinfectiemiddelen, handhygiëneproducten, wegwerpdoekjes, reinigingsmiddelen, papieren handdoeken, vuilniszakken, toiletpapier, PBM’s en reinigingsmaterialen.
- Houd in de planning rekening met hoeveel te bestellen en wanneer bij te bestellen. Houd de voorraad de eerste weken goed in de gaten en maak een planning om u aan de nieuwe situatie aan te passen.
10. Beschik ik over een controlesysteem om na te gaan of mijn reinigings- en desinfectieprotocollen worden opgevolgd?
Audits zijn een instrument om objectief na te gaan of reiniging en desinfectie op de juiste manier en met de juiste frequentie worden uitgevoerd.
Aspecten die gecontroleerd kunnen worden zijn onder andere:
- Hanteren we verbeterde reinigings- en desinfectieprocedures?
- Gebruiken we effectieve producten voor elke reinigings- en desinfectietaak?
- Hebben we de juiste hoeveelheid producten en persoonlijke beschermingsmiddelen op voorraad?
- Is het personeel voldoende opgeleid en wordt het regelmatig herinnerd aan wat het moet doen?
Externe audits helpen u en uw personeel gerust te stellen, maar zijn ook een doeltreffend middel om uw inspanningen zichtbaar te maken voor klanten en andere doelgroepen
Klik hier om meer te weten te komen en uw Diversey Shield te verkrijgen
Hoe kunnen we jouw helpen?
Vul het formulier in en een Diversey specialist zal uw vragen beantwoorden!